M.E. og stress – igjen!

Da jeg første gang tok kontakt med M.E-foreningen fikk jeg høre at M.E. er en nevrologisk sykdom. Jeg fikk vite at Verdens Helseorganisasjon hadde klassifisert M.E. som en nevrologisk sykdom siden 1969. Men, det de ikke fortalte meg var at nevrologene  ikke er enige i at M.E. er nevrologisk.  At de fleste nevrologer ser på M.E. som en kroppslig respons på kronisk stress sa de ingenting om.  Jeg trodde på dem i begynnelsen, men etter å ha lest/hørt x antall pasienthistorier samt hatt mange samtaler med en bekjent som er lege har jeg innsett at  M.E. er en stresslidelse. 

Så og si samtlige symptomer kan relateres til stress. Hvorfor er det så vanskelig for enkelte M.E-pasienter å se det?  Kenny DeMeirleir har funnet at M.E-pasienter har bakterier i tarmen som ikke skal være der. Det er vel ikke så rart kanskje? Et normalt fungerende immunsystem ville selvsagt klart å hamle opp med disse bakteriene, men M.E-pasienter har ikke et normalt fungerende immunsystem. Og hvorfor ikke det? Fordi stress nedsetter immunforsvaret, så enkelt er det!

Hvis det ikke er en stresslidelse, hvorfor er det da kun stressreduserende tiltak som ser ut til å ha virkning? Jeg har lest blant annet på M.E-forumene at folk rapporterer bedring av følgende:

AAA (aktivitetsavpassning).

qigong (kinesisk treningsform som demper stress).

Meditasjon (Mot stress).

Avspenning (Demper også stress).

Lightning Process (Div. øvelser som demper adrenalinproduksjonen)

Papayakapsler (løser opp myntruller i blodet som dannes ved kronisk stress).

Det er også et faktum at mange M.E.syke bruker beroliggende medikamenter.

Så leser jeg på DENNE bloggen som er skrevet av en M.E-pasient at hun sliter med smerter i kjeven. Hun får flere kommentarer fra andre M.E-pasienter som sliter med det samme. Ingen av dem forstår hvorfor de får disse smertene i kjeven. Vel, smerter i kjeven kan også være et tegn på stress:

Forskerne mener at det kan være forskjellige årsaker til smerter i kjeven. Hos noen antas det at tilstanden kan skyldes stress og anspent bruk av kjevemuskulaturen.

Noen M.E-pasienter tviholder fortsatt på at M.E er en nevrologisk sykdom. Det er 40 år siden WHO klassifiserte M.E. som en nevrologisk lidelse (det var visst forresten tilfeldig har jeg lest et eller annet sted) og mye har skjedd innen forskningen siden den gang. Jeg velger dessuten å stole på nevrologene når de sier at M.E. ikke er nevrologisk. 🙂

21 Responses to M.E. og stress – igjen!

  1. Rutt sier:

    Vondt i kjeven kan være stress, ja. Har hatt mye kjevevondt når jeg har stresset. Hvis du tror at dette er et «major issue» tar du feil, bare noe vi blogget/pludret litt om. ME- (i den forstand denne sykdommen i det hele tatt finnes)kommer av en rekke fsiologiske underliggende årsaker.

  2. BlueGirl sier:

    Neida, jeg tror ikke at det et «major issue» som du kaller det, men det er jo påfallende hvor mange av M.E-symptomene som er identiske med stress-symptomer.

    Derfor trakk jeg det fram siden denne bloggposten handler om M.E. og stress. 😉

  3. syk på 5 året sier:

    Hei. Flott å se at du skriver å intresserer deg for M.E
    Men synes det er feil at du skal vifte med hånden å si :» Hei, skjønner ikke alle som har M.E at det er en stresslidelse? »
    Kvinner i overgangsalderen har til tider «gnissing» med tennene.Bevegelse med kjeven.Dette kan også sees på spedbarn som viser tegn på at hjernen jobber.
    M.E å stress ligner veldig.. Å Det er absolutt viktig i det å danne seg et helhetsbilde av hva M.E er og hvordan det fungerer i kroppen.
    Infeksjon i Sentralnervesystemet som gir hyppig autoimmune sykdommer som utslett,svingende verdier i kroppens hormoner,infeksjoner og hodepine samt en mange andre symptomer.
    Ettersom jeg har snaket mye med leger angående dete ,faktisk noen av de ledende i landetmsier de det samme M.E er ikke stress eller mentalt.De kan påvise dette hos noen i en EEG test.
    I tillegg fungerer ikke binyrene ,( de skal sende signal til hypotalomos(?) senter i hjernen som skiller ut hormoner. Da binyrene ikke sender dise signalene å hypotalomos tror alt er okay. Får man reaksjoner som svingene TSH ,T2 ,T4 samt noen andre hormoner. Dette kan bety at du har lavt stoffskite en dag, høyt en annen dag å normalt neste.. Har man det ,blir man diagnosert med subklinisk hypotyreose.
    Igjen.Det er ganske så rart at folk som har M.E, skal slite så mye med problemer som man ikke kan styre selv.
    Å bare som det er sagt! 🙂
    Legene sier det er Nevrologisk sykdom.. Ikke stresslidelse eller psykisk lidelse.
    Det er en fysisk lidelse.
    Det er ikke til å stikke under en stol at man blir selfølgelig påvirket negativt på andre områder av dette også ,når man ser at man ikke lenger klarer det som man klarte før.Være med venner,høre musikk,delta sosialt,sove er enn andre osv..
    Men vit det at Legene-Nevrologene ,mener det er en nevrologisk sykdom.
    De med en annen tilnærming.. (er det indremedesinerene) kjenner ikke ordet,ser på dette fortsatt ,som en psykologisk sykdom.. Men nevrologene har bevist gang på gangat det er feil.
    Men tipper dette er det siste vi får høre angående den debatten

  4. MikkeMus sier:

    At ME er en stresslidelse er bare tøv. Du får ikke ME av stress, men man kan bli det som populært kalles sliten.

    De fleste tidligere sykdommer har fått stempel som stresslidelser osv. Det er ikke så mange år siden HIV ble kategorisert som psykisk og hadde noe med homofile legning å gjøre. Det er bra verden går fremover. Det var en gang de trodde jorda var flat også.

  5. BlueGirl sier:

    Til «Syk på 5 året». 🙂 Jeg har ikke sagt at M.E. ikke er fysisk, for det vet jeg jo at det er. Symptomene er så fysiske som det går an å bli, men når det er sagt så kan stress være opphav til mye fysisk sykdom. Se f.x på hjerteinfarkt, mange får det av stress men det er da en fysisk sykdom for dét.

    Du nevner slitne binyrer hos M.E-syke, det kan også relateres til stress. Binyrene blir rett og slett utslitte av å måtte proudsere cortisol «hele tiden».

    Du sier at leger mener M.E.er en nevrologisk sykdom, jeg lurere litt på hvilke leger du mener. Leger jeg har snakket med sier at det ikke er det. Hvis du går inn på linkene jeg har lagt ut vil du se at nevrologene sier at M.E. er en kroppslig respons på kronisk stress, de sier rett ut at M.E. ikke er nevrologisk. Dr. Vegard Brun Wyller har jo også konkludert med at M.E. er en stresslidelse i sin forskning på denne sykdommen.

    Alle står selvsagt fritt til å tro på hvem de vil når det gjelder M.E. Jeg har valgt å tro på nevrologene når de sier at M.E. ikke er en nevrologisk sykdom. 😉

    Dette svaret var til deg også Mikke Mus. 🙂

  6. Lothiane sier:

    Men så fint da… at du bare vips kan si at sånn er det, helt bombesikkert. 🙂 Da er det vel bare å avbryte all forskning som går på andre ting, siden du nå har avgjort at de tar feil?

    Jeg har vært syk i 10 år nå, og sitter pent og venter på gjerdet til de finner ut hva dette faktisk er – og ikke hva en haug med ulike leger synser om. Det er nok av dem som sier at «dette er bare psykisk», eller «dette er psykisk syke mennesker som innbiller seg at de er fysisk syke». Det er leger som står bak disse uttalelsene også.

    Noen nevrologer nekter å ha noe med ME å gjøre, andre stiller ME-diagnosen basert på undersøkelser de gjør av pasientene sine. Uenigheten er stor, men det kommer stadig rapporter om funn. En dag finner de nok ut av det, så vil det vise seg hva som faktisk er årsaken (det kan være flere), og forhåpentligvis hva som kan kurere sykdommen.

  7. BlueGirl sier:

    Til Lothiane. Som jeg skrev over her også, så mener jeg ikke at M.E. er en psykisk sykdom. Men jeg har lest en del om stress/adrenalin og hvor utrolig stor skade det kan gjøre på både kropp og hjerne om det pågår over tid.

    Jeg har også hatt M.E. i mange år, fikk diagnosen for 8 år siden. Jeg har blitt kjent med mange M.E’ere i løpet av denne tiden. Selv om de fleste har fått M.E. etter et virus, så sier mange likevel at de har levd et fryktelig stressende liv, hatt mange psykiske påkjenninger osv. før sykdommen slo til. Viruset var på en måte bare den berømmelige ‘dråpen’ om du skjønner.
    Jeg har valgt å tro på de legene/forskerene som sier at M.E. er en stresslidelse, det er liksom så mye som stemmer med det synes jeg. Selvsagt kan det hende at jeg tar feil, det vil jo tiden vise. I likhet med alle andre har vel jeg også lov til å mene det jeg vil om M.E. ikke sant? 🙂

  8. Kanutten sier:

    Du er absolutt ikke alene om å mene det du gjør Blue Girl. Vi er nok mange med denne meningen. Greia er at sånt kommer ikke fram på f.eks. ME-forum, for viss du mener noe sånt der inne så kommer hylekoret ganske raskt og regelrett mobber deg ut igjen.Sånt vil de ikke høre snakk om. Der inne blir du godtatt kun viss du mener at ME er en nevrologisk sykdom. Helt håpløst at man ikke skal kunne få mene hva man vil spør du meg. Jeg støtter det du skriver her 100%. KANUTTEN

  9. Når du henviser til Wyller og snakker om stress, så kan det i alle fall være på sin plass å nyansere begrepet «stress» noe. Slik det står i din tekst over her er det lett å tenke på stressbegrepet i den psykiske konteksten – som du selv skriver om travle liv, psykiske påkjenninger etc.

    Men medisinsk bruker man også «stress» annerledes. Når Wyller snakker om at ME er en stresslidelse, tenker han ikke på å ha det travelt på jobb, men at «noe» har utløst vedvarende stressresponser i det autonome nervesystemet – som styrer altså våre indre organer etc. Det synes jeg ikke kom godt nok frem i den opprinnelige teksten din.

    Om ME er en stresslidelse eller ikke synes jeg gjenstår å se. Det foregår mye spennende forskning på feltet, og selv om jeg ikke avslår sammenhengen mellom psyke og soma er jeg veldig klar for å se flere biomedisinske forklaringer på sykdomsforløpet.

  10. BlueGirl sier:

    Til Kanutten. Det du nevner her er grunnen til at jeg ALDRI har skrevet noe på M.E-forumet. Jeg har lagt merke til at enkelte mener som meg at man ikke kan skille kropp og sjel, at M.E. kan utløses av psykiske traumer, osv. osv. Disse personene blir forholdsvis fort nedstemt og nærmest mobbet ut av forumet som du også nevner. Det er tydeligvis ikke rom for forskjellige meninger der inne, derfor vil du også stort sett kun finne M.E’ere som tviholder på at M.E. er en nevrologisk sykdom der inne. (De blåser visst i hva nevrologene selv mener.) Forumet er så absolutt ikke representativt for hva alle M.E’ere mener om denne sykdommen. Stort sett alle som støttet LP har f.x forsvunnet fra forumet, noen har blitt friske av metoden og ønsker ikke lenger bruke tid der inne, andre har vel forsvunnet fordi det ikke lenger går an å diskutere LP på et saklig nivå der inne lenger. Den lille ‘klanen’ som er igjen der inne har bestemt seg for at LP ikke hjelper på sykdommen M.E. selv om den ene etter den andre rapporterer om helt nye liv etter LP-kurs. Synd de ikke ser at de gjør seg selv en bjørnetjeneste. 😦
    Takk for støtten din Kanutten. Mvh. BlueGirl 🙂

  11. BlueGirl sier:

    Da ser jeg at denne bloggposten har havnet som en egen tråd inne på M.E-forumet. Av prinsipp så skriver jeg aldri der inne, men jeg vil si til deg helo hvis du leser dette; Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du blir frustrert av å lese denne bloggposten. Hvorfor blir du frustrert og såret over at noen har en annen mening enn deg om M.E? Blir du frustrert og såret av Vegard Brun Wyller også da eller? Du skal vite at jeg skriver ikke i den hensikt at folk skal bli frustrert og såret, men jeg må da få lov til å tro på de forskerne jeg vil og skrive om det på min egen blogg? Jeg mener bestemt at M.E. = summen av belastninger, fysiske såvel som psykiske. Viruset som utløser M.E. hos de fleste er jo bare den berømmelige dråpen.

    Ellers vil jeg si at brukerne melina og tøtta har veldig gode innlegg i denne tråden inne på M.E.forumet. Legg spesielt merke til tøtta sitt innlegg. Denne typen historier gjentar seg gang på gang hos M.E-pasientene. Her er link til tråden:

    http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about9514.html

    Mvh. BlueGirl 🙂

  12. Diva sier:

    Qigong gjør mye mer enn å bare dempe stress.

  13. Skaperen sier:

    Leste dette på VG’s nettsider og tenkte det kunne være av interesse for deg:
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=593143

    • BlueGirl sier:

      Hei og tusen takk for link. Flott at du gjorde med oppmerksom på dette. 😀 😀

      Kanskje jeg må lage et eget innlegg på dette da 😉

  14. franklloyd sier:

    Hei BlueGirl!

    Jeg har vært syk i 10 år med ME. Har ved hjelp av Reverse Therapy (RT) kommet meg tilbake i 50% jobb. Det jeg leste i introduksjonsboken om RT, og som fikk meg til å prøve det, stemmer veldig godt overens med det du skriver i hovedinnlegget her. Det handler om «stress» av en eller mange sorter som får kroppen til å begynne å sende signaler (fornemmelser) om at noe er galt. Når disse ignoreres over tid forsterkes de mer og mer «for å bli hørt» opp til nivået som kalles «symptomer». Når disse stress-signalene holder på lenge nok/forsterkes over tid kan diverse signalsystemer henge seg opp og man er kommet over i en kronisk utmattelsestilstand/ond sirkel. RT går ut på å lære seg «å lytte til kroppen» slik at man tar de nødvendige forholdsregler for å komme ut av tilstanden som har utløst symptomene/alarmsystemene/den kroniske utmattelsestilstanden. Når man så gjør det man må for å komme ut av det som utløser alarmene finner kroppen selv (over tid eller relativt raskt) ut at signalene/symptomene har blitt «hørt» og at de derfor er overflødige, slik at de kan opphøre.

    Når det er sagt vil jeg også føye til at jeg liksom ikke kommer meg helt allikevel (foreløpig i alle fall.) Det er her jeg tror de Merleir og flere sine oppdagelser av at et stort flertall av ME-pasienter har en eller annen infeksjon kommer inn. Mens kroppen har vært helt utslått av utmattelsestilstanden har denne/disse infeksjonene fått herje nokså fritt og slått grundig rot og blitt kroniske. Derfor skal jeg nå ta en ny runde med jakt etter diverse virus jeg har antistoffer mot…

    (PS: til de som finner disse tankene interessante vil jeg anbefale å lese boken «Reverse Therapy Prosessen» (koster kun 155 kroner.) Denne beskriver de mekanismene jeg har nevnt over. Det finnes også en e-bok på engelsk som kan lastes ned gratis, fra http://www.reversetherapy.com, som beskriver mer av hva man lærer/gjør i selve Reverse Therapy-prossessen.)

    • BlueGirl sier:

      Hei franklloyd. Hyggelig å høre at også reverse therapy har så god effekt på M.E. Jeg visste det jo til dels fra før men RT har vel ikke tatt helt av foreløpig, sånn som LP har gjort! Jeg tenker som deg at eventuelle virus, bakterier og andre ting kommer som en følge av en kropp i ubalanse. Noe som gjør at man havner i en ond sirkel. Jeg tenker at De Meirleir bare behandler følgesykdommene, ikke selve årsaken til M.E. Jeg tenker at RT tar seg av selve årsaken og at De Meirleir tar seg av følgesykdommene. Går man kun til behandling hos De Meirleir vil man nok kunne føle seg bedre en stund, men symptomene vil nok komme tilbake igjen så lenge man ikke har gjort noe med selve årsaken. Men det har jo du gjort franklloyd så jeg tror du kommer til å bli frisk etter endt behandling hos De Meirleir. Ønsker deg masse lykke til, kom gjerne innom igjen og fortell hvordan det går. Mvh BlueGirl

  15. franklloyd sier:

    Hei BlueGirl!

    Jeg har vært syk i 10 år med ME. Har ved hjelp av Reverse Therapy (RT) kommet meg tilbake i 50% jobb. Det jeg leste i introduksjonsboken om RT, og som fikk meg til å prøve det, stemmer veldig godt overens med det du skriver i hovedinnlegget her. Det handler om «stress» av en eller mange sorter som får kroppen til å begynne å sende signaler (fornemmelser) om at noe er galt. Når disse ignoreres over tid forsterkes de mer og mer «for å bli hørt» opp til nivået som kalles «symptomer». Når disse stress-signalene holder på lenge nok/forsterkes over tid kan diverse signalsystemer henge seg opp og man er kommet over i en kronisk utmattelsestilstand/ond sirkel. RT går ut på å lære seg «å lytte til kroppen» slik at man tar de nødvendige forholdsregler for å komme ut av tilstanden som har utløst symptomene/alarmsystemene/den kroniske utmattelsestilstanden. Når man så gjør det man må for å komme ut av det som utløser alarmene finner kroppen selv (over tid eller relativt raskt) ut at signalene/symptomene har blitt «hørt» og at de derfor er overflødige, slik at de kan opphøre.

    Når det er sagt vil jeg også føye til at jeg liksom ikke kommer meg helt allikevel (foreløpig i alle fall.) Det er her jeg tror de Merleir og flere sine oppdagelser av at et stort flertall av ME-pasienter har en eller annen infeksjon kommer inn. Mens kroppen har vært helt utslått av utmattelsestilstanden har denne/disse infeksjonene fått herje nokså fritt og slått grundig rot og blitt kroniske. Derfor skal jeg nå ta en ny runde med jakt etter diverse virus jeg har antistoffer mot…

    (PS: til de som finner disse tankene interessante vil jeg anbefale å lese boken «Reverse Therapy Prosessen» (koster 155 kroner.) Denne beskriver de mekanismene jeg har nevnt over. Det finnes også en e-bok på engelsk som kan lastes ned gratis, fra http://www.reversetherapy.com, som beskriver mer av hva man lærer/gjør i selve Reverse Therapy-prossessen.)

  16. Hege sier:

    Liker det du skriver!
    Har ME selv,og velger å tro at jeg kan bli frisk en dag..og jeg tror min sykdom skyldes for mye stress over tid. Trodde først jeg bare var utbrent..etter en utrolig stressende periode:)Sliter med mye kjevesymptomer jeg også..
    Kan det være ulike grunner til sykdommen,noen får den av indre stress andre av infeksjoner?(infeksjon er jo også en type stress)

    • BlueGirl sier:

      Hei Hege 🙂 Så hyggelig å høre at du liker det jeg skriver. Langvarig stress er ikke bra for noen og kan føre til en rekke ulike sykdommer. M.E. er ikke noe unntak her. Jeg kjenner til veldig mange som har fått tilstanden etter langvarig stress, traumatiske hendelser, angst osv. Mvh Bluegirl

Legg igjen en kommentar

